You are here: Home Členové Zdeněk „Zdéna“ Němec Labské údolí, Labák, Labáček... II.díl
Navigation
 
Document Actions

Labské údolí, Labák, Labáček... II.díl

V sobotu jsem opět navštívil Labáček, tentokrát levý břeh. Sovy Michaela Kocába : A co jsem tam viděl, z toho jsem byl pryč...

    V sobotu dopolko se mi nečekaně dostalo propustky od rodiny, a tak jsem narychlo sháněl někoho na lezení. Bohužel nikdo nemohl, takže jediná možná volba padla na Labáček. Tam určitě někoho potkám a k někomu se přidám. Vybral jsem si sektor zvaný Rýšoland. Je to okolí Tváře, Diktátora. Mrkněte do průvodce a uvidíte, jaké že tu jsou v okolí cesty. Desítkama se to tu jen hemží. A lidmi, kteří je lezou, ku podivu, také. Abych předeslal, nenašel jsem nikoho, kdo by u zadku neměl pytlík s mg.
   Ale předbíhám. Potkávám, krom jiných známých tváří, i Pájku s Prcasem. Paráda, mám s kým lézt. Vybírají novou cestu na Ďáblovu stěnu za VIIIc. Dnes to je jejich již pátá cesta a celkem v pohodě ji dávají OS. Prcas se vrací poněkud zadýchán a říká, že je to vypečená cestička. Pájka zas dodává, že vždy před dolezem měl již docela bobky. Kruhy v této kolmé stěně jsou dávány s velkými odlezy. Tak 7m. Prcas oponuje, že toto moc neřeší, že se vždy soustředí na ten m2 kolem sebe a ne na to, co je již pod ním. Dobrá rada. Navazuji se též na první a jdu se rozlézt v VIIIc. Celkem to funguje, ale stejně vždy před cvaknutím železné záchrany, myslím na to, kolik bych se asi teď proletěl. V jednu chvíli i 15m. Nejtěžší místo je pod vrškem nad 4K. Doplácat se k jediné lištičce na článek tří prstů pravé ruky, nakopat nohy, pomoci si levačkou přes oblinku a dále levačkou do jasné dírky na celý! článek prstu fakáče a stále dole pravačkou držet tu lištičku. Já tak dobrej jako kluci nejsem, tak že OS nedávám, naopak se ze mě na dobrou chvíli stává letec aviatik. Asi po čtyrech pádech jsem zmobilizoval poslední síly a za fakáč se zvedám do vertikální dírky na čtyry prsty. Cvakám kruh a dolézám pětimetrový rajbas ke slaňáku. Hmm, pěkně vypečená osma. Schodujeme se, že to je trochu podhodnocené, ale je to jedno. Já mám radost, že jsem to nevzdal a nakonec dal. Ale asi to odnesla šlacha zmiňovaného prstu. (dnes do klávesnice ťukám jako buzík, prst mi nějak nejde sevřít a trčí) Přesouváme se pod Černého Petra na Hop nebo trop za deset. Tady vím, že se jen povezu. Pájka je bourák. Dává celkem bez větších problémů RP. Prcas jednou padá, nechává se spustit a na druhý pokus též RP. Já jdu na druhým, tak se o cestě ani nerozepisuji. Vylezeno v AF s jedním odsednutím, ale nemít nad sebou lano, nedal bych to. Poslední cesta je krásná dlouhá převislá hrana na Tvář, První vráska IXc. Zde pro změnu padá Pájka a Prcas v pohodě RP. Všichni jsme z dnešního dne, já z odpoledne, nadšený. Pájka si libuje, jak to bylo super a Prcas jen kontruje, že takto to má vypadat den sportovního lezce. Lezlo se na maximum a bezpečně se padalo. Mě opět začíná pěkně bolet levé předloktí, ale tentokrát se neraduji, že jsem si pěkně namohl svaly. Vím, že to je horší. Asi tam bude zánět. Nechápu, jak to oni udrží bez zranění. Ale neva. Za to odpoledne to opět stálo.

Druhý díl jsem psát již nechtěl. Nechci tady po každém výletě do skal něco sepisovat, to zavání pěknou ješitností. Chtěl jsem se ještě vrátit k problému s mg. Jak jsem řekl, neviděl jsem nikoho bez té bílé síly. Ale! Neomlouvá nikoho, že leze opravdu těžké cesty. Je tu však věc, která tyto extrémní lezce odlišuje od těch debilů co máčujou prý v šestkách?( já lezu docela dlouho a opravdu si nevzpomenu, že bych někoho takového kdy viděl. třeba jsem neměl to štěstí nebo smůlu..) Jak Pájka, tak Prcas si vždy po vylezené cestě své použité chyty očistili zubním kartáčkem a vyfoukali! Opravdu vždy! Bavili jsme se o tom a oni moc dobře vědí, jaké to bohatství v těchto Labských pískovcích máme. A neodnést si po sobě odpadky? Tak toho jsem svědkem od lezců opravdu jen výjmečně! Bordel po sobě spíše zanechávají trempíci a kotlíci v podobě ohnišť kdekoliv pod skalou, kde si hodlají zapět své písně. Taky jsem neviděl utržený chyt z důsledku vlivu mg. Opocený a umaštěný chyt je pro lezce horší než ten zasviněný od mága.  Proč je tedy používání mg povoleno na šutru, třeba na Čimě. Tam máguje kde kdo a bílé fleky  jsou tam taky. Tam to ale asi nevadí a já nechápu proč. Daleko závažnější problém pro pískovcovou skálu, z pohledu trochu zkušeného lezce, je ono lezení na rybu nebo spouštění druholezce od kruhu či slaňáku. Každý jste jistě někde viděli odřenou skálu od lana. To je to, čím horolezci skalám škodí, ale toto se dá minimalizovat správným jištěním a nějakými zkušenostmi. Je pravda, že ne vždy to jde.

A proto volám: Jsem proti zákazu používání magnézia! Těch zákazů je kolem nás již dost a další se chystají. Stačí, že už se v některých městech nesmí na veřejnosti popíjet, bohužel ani z těch papírových pytlíků. Za chvíli je tu další zákaz a to zákaz kouření v restauracích. Též jsem proti tomu! A jsem celý život nekuřák a smrad z cigaret mi vadí, zvláště pak ráno, když si čichnu k hadrům.  Zákazy se na nás hrnou a svoboda bude jen na papíře.  Navrhuji uspořádat protestní pochod z Řípu před parlament ČR proti zákazům, a to všichni zcela nazí!

Tak savana a slunce do duše! Fábera.

by Zdeněk „Fábera“ Němec last modified 2008-05-25 16:33

ano, ano, ano...

Posted by zábaat 2008-05-25 18:44
souhlasím se slovy Zdendy... na písku bohužel nelezu težké cesty na prvním, ale doufám, že tomu tak jednou bude... za tu krátkou dobu co lezu, jsem zatím také neviděl lezce v VI či VII prášit...

v těžkých cestách se i super dobří lezci nevyhnou lehké nervozitě a jejím následkem se jim potí ruce... z hlediska etického nikoliv estetického je pro skálu lepší, když lezec bude MG používat... a to z toho důvodu, že jak určitě všichni víme, tak náš pot je poměrně agresivní - pot - voda, soli, stopové prvky a močovina... je to vlastně lehce ředěná kyselina močová, která se nechová úplně šetrně k ničemu -> nechte měsíc čůrat pejska na ocelový plát a taky začne žloutnout (myslím ten ocelový plát)... :) lehce se zamyslíme a musíme dojít k názoru, že když to ublíží i takovému "tvrďákovi" jako je ocel, tak ani nechceme zjistit co to udělá písku...

navíc když lezec po sobě opravdu cestu vyčistí, což není problém, max. 2 min. zdržení na cestu, které nemá v rámci celého dne žádný význam, není důvod proč MG "neuschopnit"... proto je nauváženou popřemýšlet o změnách v pravidlech...

proto nečůrejte na skály, nesouložte na nich bez deky a lezte tak, abyste se nepotili... a když už, tak s sebou noste fén a pořádně dosucha to vyfoukejte, než kyselina močová začne hrát to co umí...

není důvod MG nepovolit... aspoň "zatím" v rámci pravidel ČHS... ochranáři mě v VI a VII prášit neuvidí a těžší cesty nelezu, takže se mě to zatím netýká... ale ostatní lezci se s tímto problémem potýkají právě v těch těžkých cestách a proto pro jejich úspěšné výkony, bezpečnost a ochranu skály je důležité MG použít... no, takže vlastně ani není už co řešit...

možná je můj názor zcestný a pro někoho nepochopitelný, ale já si za ním stojím a budu si za ním stát...

jestli jsem někoho svými slovy urazil, tak se neomlouvám, protože není za co...

ps. je možný si vzít na ten pochod boty?? myslím, že by mě bolely ťápátka... :)

No jó, no

Posted by Orbisat 2008-05-25 21:34
Chlapi, to je teda téma :-) Uvidíme, jestli na našem webu zažijeme historicky první flamewar. Mám pár poznámek:

- Viděl jsem hodně obílených sedm-áček.

- Neviděl jsem koně blít, ale viděl jsem obílenou čtyřku (viz první díl Okénka softmovera tady na webu) a to jsem měl k blití blízko já.

- Jirko, ten příklad s čůrajícím psem je demagogie jako prase :-)

- Co zlikviduje chyt na písku dřív: rozpouštění lidským potem, rozpouštění psí močí, nebo pravidelné broušení zubním kartáčkem?

- Lezení je módní záležitost a řadě lidí vadí, že se můžou realizovat jen na umělých stěnách a v několika sportovních oblastech, kde je hlava na hlavě. Písek je pro ně málo zajištěnej a nesmí se tu mágovat.

- Jak zpřístupnit písky davům lezeníchtivých outdoormanů? Přiblížíme písek co nejvíc umělým stěnám. Rybaření, mágování, dojišťování, lezení stylem autobus.

Spolu se Saskem jsou naše pískovcové oblasti unikátní přírodní úkazy. Kde ještě v Evropě najdete takové lezení? A tak pevně doufám, že pískovcové skály u nás zůstanou skanzenem se zastaralými a zasmrádlými pravidly. Je mi smutno, když slyším věty typu "já to mám pro sebe vyřešený" nebo "pro úspěšné výkony, bezpečnost a ochranu skály je důležité MG použít" apod. To jsou názory, které na první místo staví něčí potřebu si užít, podávat výkony a ke všemu hezky bezpečně.

Já bych na prvním místě raději viděl to, abychom generacím, co přijdou po nás, nechali skály ve stavu, v jakém jsme je my našli po generacích předchozích, nebo aspoň ve stavu ne o moc horším. Proč bychom je měli, kurva, zrovna my spotřebovat?

Abych to shrnul: neříkám, že maglajz ničí skály. Ničí je enormní množství lidí, kteří po nich lezou. A zákaz maglajzu přispívá k tomu, aby jich tam nelezlo zas tak moc.

můj názor

Posted by zábaat 2008-05-26 12:44
zkusím to Rosťo vzít postupně...

začnu s tím rozkladem skály - nejhorší bude zubní kartáček, v čem TI dávám zapravdu... musí se ale docílit toho, aby tu cestu lezec po sobě !!šetrně!! vyčistil... nemyslím tím, že bude chyty dřít kartáčkem... stačí vyfoukat, lehce očistit a znovu zfouknout... to by mělo bohatě stačit...

že lezení je módní záležitost je taky pravda a navíc teď prožívá obrovský boom... když se zeptáš těch lidí, kteří lezou na umělých stěnách a nejsou to "skálolezci", tak ani nevědí, že se MG někde nesmí používat... jejich první kroky na seznámení se se skálou nepovedou určitě na písek, ale spíše na něco tvrdšího a méně "kvalitnějšího" - viz. Srbsko(jak to tam vypadá asi víte)... jich se myslím obávat nemusíme...

poslední otázka - jak zpřístupnit písek "outdoormanům"? - odpověď je lehká a myslím, že i nasnadě - oni ani potom nebudou toužit, aby jim byl zpřístupněn... protože žádné dojišťování určitě neproběhne a jim jde hlavně o svoji "nedotknutelnou" bezpečnost... zůstanou na stěnách, kde se cítí bezpečně... o víkendu se možná pojedou podívat do skal na čumendu...

netvrdím, že já to mám pro sebe vyřešený... chci aby tady skály zůstali tak jak jsou... ale nevím proč se vedle sebe staví dva rozdílné důvody... to je důvod vzhledu (skála je bílá) a důvod ochrany přírody (MG škodí skále - není to ještě nijak 100% podložené)... že je skála bílá nikde jinde než na písku nikomu nevadí... a s tím účinkem MG je to potom stejné jako s tím potem...

je fakt, že MG nadělá mnohem méně problémů skále než vandal...

jo, rozhodování není naštěstí na mně... já s MG nelezu, ale nevidím důvod proč to má ČHS zakazovat...

nechci se s nikým dohadovat, jen jsem se chtěl podělit o svůj názor a přihodit slovo do "pranice"... :)

můj názor

Posted by Orbisat 2008-05-26 13:20

Však hej, Jirko, já se tu taky nechci dohadovat, zvlášť na tohle téma :-)

Jak říká Pepik: nevíme, o čem meleme. Je potřeba, aby to rozhodla lezecká špička. Jen doufám, že při současném vývoji morálky ve společnosti ta příští atletická, pardon, lezecká špička skrze svůj morální kredit neprosadí třeba tesání umělých chytů.

To "pro sebe to mám vyřešený" se nevztahuje na Tvůj komentář. Je to hláška jedné z našich lezeckých špiček. Arogance je dneska vhodný prostředek k vylepšení image.

Já jen nesdílím Tvůj názor, že outdoormani nechtějí rozšířit svoje pole působnosti. Na stěnách, v Srbsku i na Rovišti je hustě narváno a bude hůř. Mám neodbytný pocit, že až lezecká špička prosadí zrušení zákazu magnézia (*), posune se fronta zlepšovacích nápadů o jedno místo dopředu. A proč by ten další nápad nemělo být dojišťování klasických cest? To teprve budou mít inovátoři (tentokrát by to mohli být třeba majitelé cestovních kanceláří) v ruce pádný argument: bezpečnost občana toužícího po rekreaci v přírodě!

Slučování dvou různých argumentů (ochrana přírody a estetika) je blbost. Ale ona celá tahle debata je blbost, protože většina lidí řeší jak to blbě vypadá nebo co má horší pH a přitom si neuvědomuje, že všechny naše písky jsou nějakou formou chráněné přírodní útvary a že konečné slovo budou mít stejně ochránci přírody. A těm je vlastní co nejvíc zakonzervovat současný stav. Jak jsem napsal výše, v tomhle případě s nimi souhlasím, protože to znesnadňuje přerod skalních měst v tělocvičny pod širým nebem.

Orb.

(*) ano, vím, že to nezáleží na lezcích, ale na tom, kdo vydává výjimku na lezení ve skalních oblastech


A ještě můj

Posted by Josef Novotnýat 2008-05-26 14:38
Lezecká špička, mám na mysli nejen tu okamžitou s největším lezeckým potenciálem, ale hlavně chlapíky, co v ní vydrží několik pětiletek. A ta sestava se může lišit podle oblastí. Těžko bude kecat Cikán do maglajzu v Labáku nebo Prcas do vzdálenosti kruhů na Ostaši. V tomhle jsou místní vrcholové komise nenahraditelné. Stejně tak s VK souvisí správcování ve skalách. Bez souhlasu VK a bez trvalé práce na obnově jištění nemůže k přejištění a strátě charakteru pískovcového lezení dojít. Jde jen o naplnění těchto postů kvalitními lidmi a to aby si každý uvědomil, že při lezení spotřebovává něčí majetek, invenci a práci a bude dlužníkem nadosmrti, pokud nějak nepomůže, protože Bělina není nesmrtelný. Pokud skalám hrozí nějaká invaze, tak do skal a hlídat, každý do svých. Ale nevěřím tomu, předělat pískovec na tělocvičnu by dalo hodně práce a během ní by přišel o image každý. Přece je tu nějaká zkušenost prověřená generacemi.

:-))

Posted by Josef Novotnýat 2008-05-26 14:41
Ten Cikán není zrovna nejlepší týpek do vrcholový komise.

Mimochodem, Fábero,

Posted by Rostislav „Orbis“ Opočenskýat 2008-05-25 21:45

kašli na ješitnost, takovéhle články o lezení se čtou jedním dechem. Pasáž o maglajzu může člověk vždycky přeskočit ;-)


Vejce nebo slepice

Posted by Josef Novotnýat 2008-05-25 23:37
Na VH jsem hlasoval proti Mg. Ale mám z toho shýzu, protože jsem proti používání Mg a zároveň proti zákazu Mg. Myslím, že Němci nezakazují Mg kvůli přírodě, ale kvůli tradici. Abratzki přece nelezl na Königstein se zapatlanejma rukama. Jde o to, aby se maglajzem nechcalo do ksichtu generacím klasiků. Zrovna tak vzdálenosti kruhů, jsou kruhy osazené za války v době zákazu lezení za cenu trestu smrti a jsou kruhy zavrtané akuvrtačkou po 4m.
I pískovcové lezení se vyvíjí a mění. Každá generace má svoje boje o sportovní hodnotu. Před sto lety se svářili mladí a výkonní o sedmý stupeň, spárové lezení nebylo považováno pro svoji namahavost za etické a bylo hodno jen póvlu z dělnických spolků. Pak byla stupnice uzavřena nadlouho stupněm VIIc a ikdyž ji Němci pod dojmem Arnoldových cest otevřeli, u nás museli kluci z Boru vylézt Smyslů zbaveni a dát posměšných VIIc, aby prolomili ledy. Výsledkem ale bylo, že saská a česká stupnice se rozjely a naše zůstalala tvrdší.
Když se začaly dělat ve Francii těžké cesty ze slanění a cvakat expresky před výstupem, na pískovci tyto metody neprošly. Přesto je od té doby hustota jištění vyšší a používají se borháky.
Proto si myslím, že by se Mg nemělo zakazovat, ale zároveň i nemělo masově používat. Má to ale svůj háček. Bez Mg by možná nebyl otevřen IX. stupeň a k dosažení dalších buď vůbec nebo mnohem později. Z tohoto hlediska má použití Mg svůj význam. Podmínkou ale je, aby zároveň při použití magnézia bylo promyšleně osazováno jištění, tak aby nedocházelo k devalvaci morálu. Pak by sice z těžkých, ale přejištěných cest byla gymnastická etuda.
Pískovcová pravidla jsou sice definována někde na papíře, dokonce i s místními vyjímkami, ale lezecká praxe je vždy jiná. Časem pravidla změnami dohoní praxi, ale ta už zase bývá někde napřed. Mezitím radikálové zestárnou a stanou se klasiky.
Mě vždy nejvíc dal příklad práskačů a jejich povídání u ohně, to jsem měl nejvíc nastražený uši a hltal jsem, jak to dělají. O magnéziu musí rozhodnout ti, kteří pro to mají morální kredit - pískařská špička. Všichni ostatní totiž neví, o čem melou a to včetně ochranářů přírody.

Kurňa, Orbisi,

Posted by Josef Novotnýat 2008-05-26 00:02
nešlo by se do vlastních příspěvků vracet? Teď jsem to po sobě přečet a chybí mi tam v jedné větě sloveso. A taky mě napadlo, že moje myšlenka by v pravidlech byla § tohoto znění. V cestách vylezených do r. 1980 se nesmí používat magnézium. V cestách vylezených po r. 1980 se smí používat magnézium od stupně VIIIb, pokud to pro oblast povolí příslušná VK. V cestách vylezených po vstupu těchto pravidel v platnost se smí používat magnézium, pokud ho užil prvovýstupce a cesta mu byla VK uznána.
S tímto znění by jistě souhlasili všichni vydavatelé průvodců.

Vracení se k příspěvkům

Posted by Rostislav „Orbis“ Opočenskýat 2008-05-26 08:53
Pepo, měnit už jednou zadané komentáře nejde záměrně.

Představ si situaci: napíšu tady komentář dejme tomu v tom smyslu, že vdechování magnézia způsobuje impotenci. Na to mi odpoví dvacet lidí, že jsem kretén. Protože ten argument nemám ničím podloženej, ale taky nemám odvahu přiznat omyl, tak se vrátím k původnímu komentáři a přepíšu ho třeba tak, že magnézium je neškodný a že nechápu, co proti němu kdo má. Načež pro nově příchozího čtenáře je těch dvacet reakcí úplně ujetých; proč je někdo kretén, když jenom říká, že mágo neškodí?

Záměrně uvádím přehnaný příklad, ale obecně nekontrolované měnění komentářů může vyústit i nechtěně v posunutí smyslu diskusí a zmatek.

Samozřejmě web nejsou noviny, ve kterých po vyjetí z rotačky už nic nezměníš. Takže jako admin mám páky, skrze které můžu editovat cokoli. Když to bude jenom oprava chybějícího slovesa nebo podobně, dej mi příště vědět mailem a já to opravím. Jinak zbývá možnost napsat reakci na vlastní příspěvek s opravou. Ostatně na jiných webech to funguje stejně.

Tak jo

Posted by Josef Novotnýat 2008-05-26 10:20
Není to pro mě nic zásadního. Já mám zkušenost se stránkou, kde to jde cca do 15 minut bez poznámek a potom s poznámkou upravil ten a ten tehdy a tehdy.

pískařský den

Posted by Hankaat 2008-05-26 11:24
Pěknej článek, dobře jste si zalezli. Myslím, že by bylo fajn udělat pískařský den (v podstatě 2-3 hodiny, pak ať si každý jde lézt kam chce), kde by se prakticky ukázalo, co tý skále vadí a co ne. Něco jako pískařský pravidla/etika v praxi, protože to lidem nedojde a ani neví, že něco je špatně. Podstata je asi jasná... Pravda, každý si to může přečíst, ale to je jedním uchem/okem dovnitř a hned tím druhým ven.
Myslím, že spousta blbostí je prostě z nevědomosti, nedochází lidem že štand na nevhodným místě, blbě založený jistění (délka smyce) udělá s tou skálou divy. Tak jak psal Orbis, nechat ty skály ve slušným stavu pro další.
Třeba Slávek by mohl místo povykování předat své zkušenosti dál - písek je jeho doména, nebo Jirka Novák, Pepa Novotný....

Takže dvě otázky:
Nechce se toho někdo ujmout, měl by o to někdo zájem? Možná je to celé blbost, ale mě by to zajímalo.

Zkušenosti nelze naočkovat

Posted by Josef Novotnýat 2008-05-26 12:25
Žije se moc rychle, ale na srazu v Roklici by jsi mohla ještě něco z atmosféry ústního podání zachytit. To mi dneska chybí, každej barevně vyladěnej, sebevědomej a ani se neumí vysrat v lese. Sedět u ohně ve třetí, čtvrtý řadě a poslouchat vyprávění o leteckým přesunu z Čopu na Pamír nebo zážitky borce ponechaného v komatu v abcházské nemocnici po pádu do trhliny. Nebo za totáče stopem z Keni do Prahy. V prvním roce lezení po načtení Základů horolezectví mě několik měsíců mučila nevědomost o sebejištění při sólovýstupech. V blízkém okolí to nikdo neuměl, v dostupné literatuře to chybělo, protože to neodpovídalo ideálům socialistické tělovýchovy. Až někdy pozdě napodzim jsem vychytal Pepíka Rybičku samotného u dohořívajícího ohně bafat čibuk a dovolil jsem si oslovit tehdy již legendu.
Tenkrát ta podvědomá hierarchie a vážnost věhlasných lezců, používání slůvka cepr a indiánská mlčenlivost dávala lezení až mystický nádech. Když se od někud někdo úspěšně vrátil, vědělo se bude tam a tam, ale večer u ohně se hrálo a zpívalo, teprve, když měl borec u ohně pár sobě rovných nebo si přihnul, pak teprve začala padat tabu a my zelenáči lapat perly.

tak ještě jinak

Posted by Hankaat 2008-05-26 13:01
Zlatý časy. Teď to máme ve zkrácený formě pivko, nakládaný hermelín a příjemný pokec.
No spíš jsem měla na mysli, že než ty zkušenosti nasbírám, že u toho skálu nemusím ničit. Nemusí to být rychle a teď.... I já teď vidím, že některý věci, třeba z loňské sezóny nebyli asi úplně v pořádku, protože jsem to prostě nevěděla.
Naposledy v Suškách jsem slyšela, no když to nevylezu, tak to hodím ze shora a je to. Aspoň si zalezu, na tom není nic špatného.... Fajn i to je řešení, jenže možná kdyby věděl, co vše za tím je, tak by raději lezl V a nabíral morál a časem dospěl k tahání VII.
No nic, já jsem si jen vybavila aspoň 5 lidí z Horce nebo lidí kolem co lezou na rybu, slaňujou z kruhu, nenapadne je kouknout kudy vede lano jestli drhne atd., myslím si, že je to spíš z nevědomosti. A určitě včetně mě, osobně si myslím, že toho vím sakra málo.

Máš-li něco na duši, svěř se strýci Pepouši

Posted by Josef Novotnýat 2008-05-26 14:55
Tak zaveďme v diskusi téma otázky a odpovědi. Kdo bude vědět, odpoví.
Jinak pokud na rybu, tak na Suškách a Panťáku. Ještě za I. republiky nebyly tyto skály považovány za pískovec, ještě já tam pamatuju skoby a dřevěné klíny, stejně tak na Milštejně, tam byla dokonce cesta A4 v expanzních skobách. Zimní převisy se slaňováním do zahrad na Pantheonu taky posunuly zimní lezení v horách.

var

Posted by Zdéna-Fáberaat 2008-05-26 15:37
Kurňa, tady se to dneska vaří. Zřejmě slušnej oddíl. A co ten pochod naháčů? Kdo půjde?

Var2

Posted by Josef Novotnýat 2008-05-26 15:46
A nevadí, že by se mi prášilo z pytlíku?

var 3

Posted by Hankaat 2008-05-26 16:56
...až na to, že na rybu to bylo např. Rači, což má do Sušek daleko. V Suškách to jen zaznělo jako jeden názor. Ty otázky jsou asi dobrej nápad.

Tak co uvaříme teď?

Zdend nahoď zase nějaký téma :))))


Powered by Plone CMS, the Open Source Content Management System