You are here: Home Členové Zdeněk „Zdéna“ Němec Azuro na Ligurském pobřeží
Navigation

Document Actions

Azuro na Ligurském pobřeží

Tak už jedeme do Finale, dík za všechno vááženíí, to všechno se chystáá jen málo dníí, a najednou už je padla a jde se balit, černou nocíí budem to po dálnici valit, s naší partou, rozlezenou, nashledanou....

Kdesi ve tmě ztraceni na dálnici jako v Lost Higway: „Jedu vám večer  stezkou  dát koním v řece pít, v tom potkám holku hezkou až jsem vám z koně slít….“

Ne, ne. To si opravdu nezpívám. I když lehké harašení mám. Doma jsem si připravil Plastiky, jako že veselé písně na cestu a do kempu,  jenže ta báječná kára, kterou se nocí vezeme, Volkswagen Multivan, nemá rádio! Tak zbývá jen to brblání. A ne ledajaké. „bm bm bm bmb La La Lai Lai La La La“ známý hit z Italské komedie Jestli se rozzlobíme budeme zlí. Určitě pro mě, jako nepěvce, příjemnější song.Ligurské pobřeží

Ráno po celonoční cestě jsme na místě. Přesněji ve Finále Ligure. Ležící na nejsevernějším místě Středozemního moře, asi 100 km. východně od Monaca.  Jaká to nespravedlnost, že jedna noc cesty a rázem jste v jiném světě. Teplý přímořský vzduch, zcela jiná architektura a úzké a trochu temné dlážděné uličky, které my zatavujeme do asfaltu. Kurňa, to ten Praotec Čech se nemohl zastavit tady, když ho vyhodili z Jadranu? To se musel trmácet takovou dálku přes Alpy? Ale zase bůhví, který jiný pičus, či germanus by pobýval v té naší malebné vísce se slepicemi na návsi…

Nejsevernější část Středozemního moře

To proč jsme tu teď my, návštěvníci z české kotlinky, jsou hlavně ty kopce okolo a v nich spousty bílo skvoucích se štítů, masívů a někdy i bizardních věží. O Finále, jako o cíly lezeckých výletů, toho bylo sepsáno spousty a ten zlatý věk sportovního lezení má již za sebou. Ale právě díky krásnému místu u moře, starobylému Finalborgu, velkému množství sektorů a cest, kempu zadara, příjemnému Antoniovi v Refugiu, navštíví oblast každoročně tisíce lezců.

Má to však i jeden háček. Jet si sem posunout číslo své výkonnosti udělá jen blázen, nebo opravdu nadupaný borec. Klasa zde je opravdu tvrdá jako  Kruppova ocel (slova Bídy Chudoby). To přirovnání se mi tak líbilo, že jej musím použít. Dík a sorry. Přesvědčili jsme se o tom hned první den, kdy jsme si odskočili na odpoledne nad horolezecký kemp pod Monte Cucco.  Zimní dovádění v halách mi moc nejde, nebo spíše mě nebaví, tak se dalo tušit, že to velká sláva nebude. Ale že bych se opravdu musel snažit v 6béčkách, jsem nečekal. Nakonec jich to odpoledne bylo 7 a z toho i jeden pokus v 7b+ Kámasútra! Ale to byl spíše omyl a zoufalství. Necvakl  jsem poslední nýt, ale o tom ta cesta byla. Hned jsme museli přehodnotit priority a zkoušet a zkoušet. Trochu to tu poznat a v dírkách, někdy oklouzaných,  zdomácnět. Jestliže se o Juře říká „Jura, dírek fůra“ zde platí totéž a v azurovém. Převažují kolmice a po malých. Zkrátka více technické lezení, než převislé dachy, krápníky a skoky do madel.Roca di Corno

Spíme na celkem slušném plácku pod jívami. Sice méně sluníčka zato dost prostoru pro dvě auta a obr stan a obr plachtu. Již týden zde bivakuje Olda, Landspéro a Janina. Minulý týden tu byl ještě Zélí s Bárou a kámoškou. Také Jíťa zde byla s jakousi partou, takže HORCE účast pod monte čůčem slušná. V okolí parta Vsetíňáků, Turnováků, pražské duo a někdo od Tábora. Kemp zadáčo se nám Čechům holt líbí. Ale nejen nám. Spí zde i dost Němců. My, na rozdíl od Sasů z Pirny, chodíme na oplátku k Antoniovi na pizzu, předražené pivo 0,4 za 4 Eura, na bílé, či červené řídké čůčo a na amareto drink. Myslím, že ty prachy za ubytko jsme tam nechali…

Antonio, majitel Refugia  parta je čtyřčlenná.  Lezem dle výkonnosti. Já s Michalem a Martin s Petrem. Michala s Martinem jsem poznal již v Turecku a Petra až na parkovišti pátek večer na Chodově v den odjezdu. Nakonec to bylo až překvapivě parádní a myslím, že pohoda na všechny strany. Zvláště pak večery při vaření a ochutnávání všeho co jsme dovezli či nakoupili.

Michal

Sektorů jsme navštívili několik. Nad vesnicí Boragni je sektor s asi největší jeskyní. My se spokojujeme se stěnou Sinistra, která nápadně připomíná náš Pantheon. Bílá kolmice s uprostřed převislou vlnou. Také i co do počtu lezců. Snadný a krátký přístup a pohodlné sezení pod stěnou zaručuje, že zde nikdy nebudete sami. Inu venkovní tělocvična. Cesty jsou zde však parádní. Martin si velice pochvaloval krásnou cestu v kolmé skále po větších dírách za 5c. S Michalem jsme zde vylezli 8 cest od 6b – 7a. Místní parta lezců, poté co jsem na večer vyběhl na OS jejich dlouho nacvičovanou cestu, mě lákala na parádní věž. Už když jsme se ráno blížili, viděli jsme ze stromů se tyčící skvost. S ranním sluncem vypadala parádně. Jenže na té východní straně vedly 7a+ a 7b a na to jsem se necítil. Říkal jsem si, že sem ještě zajedeme. Nezajeli. Alespoň se mám proč vracet.

Drtič

Proč vracet se mám i díky místu Roca Di Corno!! Pro mě jednoznačně nejhezčí místo zájezdu. Tedy kromě celého mořského pobřeží. Je to vysoko na kopci, výhled do údolí na vesničku a v dáli moře. Jižní  slunná stěna a kvalitní neoklouzaná skála. Za celý den deset kousků, ne zrovna krátkých cest. Unavenost a spokojenost. Ale ne 110%. Chtěl jsem zkusit krásnou a známou cestu Silvester 7b. Nezkusil, tak další důvod proč se vracet. V Silvestre jsem kdysi na plakátku viděl Güllicha. V tomto směru jsem sentimentální. Přes obdivuhodné, až neskutečné výkony Adámka, Sharmy a jiných, už asi nikdy nebudu k nikomu vzhlížet s takovou úctou, jako k mým dávným idolům. Nepřekonatelný, právě zmíněný Wolfgang, jeho kamarád a guru sportovního lezení, Kurt Albert, nebo elegantně lezoucí Patrick Edlinger….  Jó, to jsem býval mlád.

Věžička Tre FratiJanina

Romantikům bych ještě doporučil jít lézt vysoko nad silnici, ze které se odbočuje na silničku stoupající do kempu. Ve východním svahu je sektor Bric Scimarco a poblíž štíhlá až bizarní věžička Tre Frati. Je vidět již z údolí od řeky, ale z vrchu je snad ještě zajímavější. Určitě, když jsme už sbalení a unavení sestupovali kolem a přesto jsme s Michalem neodolali.  Měl jsem strach, abych si s lehkým číslem nezkazil průměr, tak jsem od pohledu vybral těžší cestu. Za chvíli jsem měl zase strach, abych si to na závěr nezkazil a cestu nezapytlil. Začátek hladká plotna, pak hrana ostrá jako nůž a závěrečný převísek  byl už třešničkou na dortu. Nebo možná spíš něco jiného. Totiž dost nápadně věž připomíná… Mo(u)dří vědí? Na vršku místo sotva pro dva a světe div se. Klasická krabička s knížkou.

Důvodů proč sem jezdit je více. Nevylezené hvězdičkové cesty, nezmapované sektory, moře, kemp, Antonio, ale hlavně to přímořské klima a tisíce a tisíce dalších cest. A to se za tu 11 hodinovou cestu vyplatí. Když nebudete jako my, spekulovat kde co a jaký je levnější úsek a pojedete stále po dálnici přes BrenMeditující Michalner, vyjde vás 1100 km. cesta včetně všech poplatků a benzinu na 9 500,- Kč. na auto. Děleno čtyřma to je celkem dobré, ne?

...nejlepší písničky zpívali dnes,

umělci známí s hlasem i bez.

Kdo tu byl jednouu, příště se vrátíí!

A možná přijde i kouzelníík,

s naší partouu, rozlezenouu, na shledanouu!

Tak ciao, arrivederci…  Zdeněk, Michal, Martin a Petr.

Song č. 1:  http://www.youtube.com/watch?v=V4ofO8NdQgw

Song č. 2: Altrimenti_ci_arrabbiamo__il_coro_dei_pompieri._Watch_Out,_We_re_Mad__the_Firemen_s_chorus..mp3

by Zdeněk „Fábera“ Němec last modified 2011-05-19 22:23

foto záznam

Posted by Fáberaat 2011-04-27 15:25
Ostatní fotečky,nejenom lezecké a to včetně našich HORCE legend (Oldyš a Péro), donahraji co nejdříve. Jen bych doplnil, že fotky jsou střídavě ode mě, Petra, Martina i Michala.

Paráda

Posted by Aliat 2011-04-28 01:02
Moc pěkné výkony, fotky i textík. a nakonec i ty songy :-D

Taky znám jednu...

Posted by Josef Novotnýat 2011-04-28 09:42
Závidím horám, závidím jim... 6e se v kempu vystřídají 3 auta z HORCE, to zahřeje u srdíčka.

Grazie :)

Posted by Michalat 2011-04-28 11:24
Buono Rapporto,Zdéno! :)
Jenom bych poznamenal, že Mulťák rádio jako takový má, akorát bohužel ne na céda..:)
Jinak kdyby tenhle článek náhodou četla nějaká sympatyčka - nezadaná lezkyně a měla zájem třeba o soukromé lekce lezení, tak ať si řekne Zdénovi o kontakt na mě ;) :D

Posted by Fáberaat 2011-04-28 20:54
Tak i takhle nato? Hledá se fenečka, přítulná, co svému páničkovi splní na co si jen pomyslí. Na oplátku bude v dobrých rukou. Hodný, perspektivní a nezkažený páníček ji rád veme do výběhu, někam na climbing area.

Však ona se nějaká najde. Jen asi ne z řad HORCE. Pokud mě pamět neklame, tak my je máme všechny zadané. Ale kdyby ti nevadilo stejné pohlaví, zkus oslovit Oldu. Ten, myslím, je téže singl. Výhodu by to mělo v tom, že tě při jištění jen tak nepustí, že by jen tak neplánovaně neotěhotněl, a že za holkama by jste mohli chodit taky spolu....

Posted by Michalat 2011-04-29 12:35
Jo, s Oldou sem si už dneska psal na tvé oblíbené sociální síti, takže já to mám rozjetý po více liniích...neboj :))
Jinak mi připadá, jestli ty si ty svoje ovečky z HORCE nějak moc nehlídáš.., každopádně těma tvýma kecama o fenečkách, který páníčkovi splní, si mi to u vás asi stejně zapykal :D Máš to u mně, ..a teď nemyslim to Portský!

Posted by Josef Novotnýat 2011-04-29 13:06
Mušíš nasadit zkormoucenej výraz a vyzařovat fluidum opuštěného bezprizororného pracanta. Pak fenečka zavětří, přiběhne a ujme se tě, aby tvé snažení mělo správný směr. Na to vytí starých psů nemá vliv. A na funkci taky ne.

Posted by Oldaat 2011-04-29 13:33
Jj do skal by sme se mohli domluvit. Klidne i vyrazit za holkama, ale jak uz sem jednou řekl: Mě nedostanou!