You are here: Home Členové Jirka Krejza Lezecký výlet do Slovinska v září 2007
Document Actions

Lezecký výlet do Slovinska v září 2007

Lezení ve Slovinsku v září 2007
Aja u slanaku.jpg Aja u slanaku.jpg

Začátkem srpna nám u piva Zdeněk Němec vyprávěl zážitky z úspěšného vylezení na horu Gasherbrum II. 8.068 m. n. m.. Při vyprávění se jen tak mimochodem zmínil náš kamarád Kódl z Brna, že jezdí často lézt na vápencové skály do Rakouska kousek pod Vídeň.

Ivanka se hned začala vyptávat, kde to je a asi za týden dala dohromady deset lezců z oddílu a zorganizovala bezvadně celou akci, za což má od nás všech velký obdiv. Nakonec jsme ve středu odpoledne 5. září vyrazili na cestu dodávkou a osobním autem. V Rakousku nás zastihl déšť s vichřicí, která cloumala se stany obloženými kameny, ráno jsme měli ve stanech asi dva centimetry vody. Klukům ve stanech se dobrodružná noc líbila, že to prý byla ta správně napínavá noc se vším všudy. Jelikož to ale vypadalo, že déšt nepřestane, rozhodli jsme se, že pojedeme do skal do Slovinska. Projeli jsme
Triglavským národním parkem přes horské sedlo Vršič ve výšce 1.611 m. n. m, kde již ležel sníh, tam jsme aspoň skoulovali zmrzlý holky a večer nás ve Slovinsku přivítalo zapadající sluníčko.

Hned druhý den ráno jsme vyrazili na vápencové skály. Někteří z nás byli ve Slovinsku na skalách vůbec poprvé, takže byl zážitek z lezení o to intenzívnější. Navštívili jsme lezecké oblasti evropského významu Črni Kal a Osp s výhledem na moře. Dosušili jsme oblečení a spacáky a schovali zimní vybavení, rukavice a kulichy. Na skalách bylo úžasné teplo, že jsme lezli jen v kraťasech. Na vápenci se leze poměrně dobře, protože skála je tvrdá a malé chyty, které se na pískovcových skalách
ulomí, na vápenci lezce udrží. Lezecké cesty jsou nezvykle přejištěné, každé dva až tři metry je ve skále zavrtaný nýt, oproti pískovcovým skalám u nás v Čechách, kde na deset nýtů ve Slovinsku je v Čechách tak jeden až dva jistící kruhy. Takže ve Slovinsku si dobře zalezou i nováčkové, kteří mají strach z pádu, protože tam odskok delší jak dva metry téměř nehrozí a usnadňuje to morálově slabším lezcům překonávat daleko těžší cesty.

Všichni jsme drtili jednu cestu za druhou téměř až do vyčerpání sil. Na konci dne jsme nemohli vynechat večerní koupačku v moři při probleskujících paprscích zapadajícího slunce, odrážejících se ve vlnkách a za cvrlikání cikád. V kempu jsme dopili zbytek vínečka a naladěni povedeným lezením a za svitu luny jsme upadli ke spánku pod mnohohvězdný hotel.

Při sobotním lezení v Ospu bylo ve skalách hodně lezců snad všech národností. Ivanka si také chtěla zkusit vytáhnout cestu ve stěně a když cesta začala být nad její síly raději se vracela k nýtu kde si metr nad ním obyčejně odskočila, tak jak to vždycky děláme, bohužel nějak jí louplo v koleni a tak jsme jí uložili do stínu keříků, aby si odpočinula. Navečer, když jsme chtěli jít domů, jsme zjistili, že to Ivanka k autu vůbec nedojde a tak jsme dole z vyhozeného stanu u popelnic narychlo udělali sedátko, ve kterém jsme Ivanku ve čtyřech lidech snesli ze skal k autu. Aby se jí cestou nic nepřihodilo, měla na hlavě kajakářskou helmu s číslem 007 a asi nebyl nikdo ve skalách, kdo by si našeho záchranářského zásahu nevšiml. Všichni lezci ochotně nabízeli pomoc. Přesun Ivanky jsme pro jistotu jistili lanem a až u auta z nás spadla obava, jestli vše dobře dopadne.

Nejprve jsme si vyčítali, že jsme její koleno špatně odhadli a mysleli si, že to k autu normálně dopajdá, nakonec i velmi krkolomně vyhlížející přesun Ivanky po skalách dolů jsme zvládli k našemu překvapení snadno. Asi za čtyři dny Ivance koleno v Čechách operovali a vypadá to, že bude vše v pořádku. Řidičem dodávky byl Jirka Jelínek a Libuška Jandová, kteří nás bezpečně dovezli zpátky domů pod horu Říp, za což jim patří naše poděkování.

Až na nešťastnou příhodu Ivanky, organizátorky výletu do skal, bylo lezení ve Slovinsku vydařené a všichni budeme ještě dlouho čerpat energii z lezeckého výletu.

Horám zdar.

Jirka Krejza
Jiří Lansperský zvaný „Lanspéro“
kominíci Tonda a Jenda

V Roudnici nad Labem v září roku sedmém.