You are here: Home Členové Jirka Krejza Expedice Matterhorn 2008 – 4.478 m. n. m.
Document Actions

Expedice Matterhorn 2008 – 4.478 m. n. m.

Vedoucí expedice Honza Věchet

O Vánocích mi Honza říká, že plánuje výlet na Matterhorn, jestli bych s ním nejel. Já měl Matterhorn v plánu již před několika lety, tak jsem kývl, že jedu. Akci sponzorovala firma FRITAL, plastová okna, pro kterou pracuje Honza.

Matterhorn (italsky Monte Cervino, francouzsky Mont Cervin nebo Le Cervin) je považován za jednu nejkrásnějších a nejpopulárnějších hor Evropy. S nadmořskou výškou 4 478 metrů je zároveň také sedmou nejvyšší horou Alp. Tyčí se na hranici mezi Švýcarskem a Itálií, nad švýcarským Zermattem a italským městem Breuil-Cervinia. Jméno Matterhorn pochází z německého matte (horská louka) a charakteristického tvaru hory, horn (roh). Stále častěji se tato hora uzavírá pro výstupy horolezců (dočasné zákazy k lezení). Důvodem jsou nebezpečné sesuvy hornin z výšky nad 3500 metrů, které způsobuje postupné tání permafrostu (trvale zmrzlé horniny, pokrývající svahy hory).

Na cestu jsme si nasušili hovězí maso, které nám vybraly řeznice ze straškovského uzenářství Astur. Začátkem srpna jsme začali na internetu sledovat, jaké počasí panuje v okolí Matterhornu. V den odjezdu ve čtvrtek 7. srpna byly v Zermattu bouřky, které nás provázely celým Švýcarskem. V pátek 8. srpna jsme dorazili ráno do Zermattu a krásně svítilo sluníčko přesně tak, jak byla předpověď počasí.

Dohodli jsme se, že žádných vláčků zubatek a lanovek nebudeme používat. Z Zermattu s výškou 1614 m.n.m. jsme vystoupali za velkého vedra k Černému jezeru ve výšce 2500 m.n m.. Od Černého jezera, když jsem se díval na hřeben Hörnli táhnoucí se až k vrcholu Matterhornu, jsem myslel, že se nahoru nemůžeme vyškrábat.

V pátek 8. srpna večer jsme si u chaty Hörnli 3.260 m. n. m. postavili stan a druhý den jsme dalekohledem pozorovali lezce, abychom zjistili, kudy vede lezecká cesta k vrcholu. Slovo „cesta“ neznamená, že by tam byla pěšina, ale kudy se po skalách lezec dostane k vrcholu. Na kopci je velmi složitá orientace a snadno může lezec zabloudit a dostat se do míst, kde jsou kolmé stěny, odkud je někdy i nemožný návrat zpět a lezce musí vyzvednout vrtulník.

Výstup na ''Matterhorn'' hřebenem Hörnli je těžší lezeckou túrou, skalní úseky mají obtížnost jen na kratších úsecích II, výjimečně III klasifiikace UIAA (Mezinárodní horolezecká asociace). My jsme zahájili útok na vrchol Matterhornu v 3:45 hod v neděli 10. srpna. Samotné lezení není technicky tolik náročné, ale pro složitou orientaci, padající kameny a překonáním za jeden den převýšení 1.220 metrů na vrchol a zpět je poměrně fyzicky náročné. My jsme měli trochu zdržení nad nouzovou chatou Solvay na sněhu, kde se čekala fronta na exponovaných místech. Ten den na vrchol stoupalo asi 30 dvojic lezců.

Hora Matterhorn má dva vrcholy, švýcarský a italský spojené s asi 30ti metrovým hřebenem. Na švýcarském vrcholu je umístěna socha svatého a na italském velký železný kříž. My jsme byli okolo 12:00 hod na obou vrcholech. Při sestupu jsme za soumraku společně se švýcarskou čtveřicí lezců složitě hledali sestupovou cestu. Do expedičního stanu jsme se vrátili až v pondělí 11. 8. v 00:50 hod velmi dehydrovaní a unavení.

U Honzy jsem obdivoval jeho vytrvalost a houževnatost. Nikdy si nepostěžoval a doslova makal jako stroj. Občas jsem Honzu zahlédl, jak se o skálu bolestivě uhodil a ani jednou si nepostěžoval. Zajímavé u Honzy je to, že doposud jeho nejvyšším vylezeným vrcholem v životě byl Děčínský Sněžník 723 m. n. m., od neděle 10. srpna je to Matterhorn s výškou 4.478 m. n. m..

Po návratu do Čech jsme byli rádi, že vše dopadlo bez zranění a že naše Škoda Felicie nás dovezla tam a zpět.

Horám zdar

Jirka Krejza

V Roudnici nad Labem v září roku osmém.

Links
by Jirka Krejza last modified 2008-10-02 17:48

To je vono!

Posted by Josef Novotnýat 2008-09-21 10:41
Konečně článek s obsahem, za který se nemusí Fábera stydět. A co vobrázky?

Wallis

Posted by Zdénaat 2008-09-22 14:21
Jirko, dobré. Článek výstižný, věcný a stručný.
Jirko a Honzo. Sportovní výkon - výborný. Ihned Vás za mne nominuji na Výkon roku 2008. Vím, že vydrápat se tam je slušný sportovní výkon a takový z HORCE nikdo jiný neudělal. S lezením na skalkách se nedá rovnat. Tam, když tě to nebaví, jsi do půl hodiny v hospodě. V horách taková možnost neexistuje.Klobouk důle.